بسم الله الرحمن الرحيم
معلش انا هتكلم تانى عن البنوك الربويه لان موضوع الربا ده خطير ومن افظع الكبائر المنهى عنها
وعشان الناس تعرف ان البنوك الربويه حرام شرعا قولا واحدا وده الاجماع ، وماحدش بيحل انشطه البنوك الربويه غير شيوخ العرصه والعرصه دى وظيفه زمان معروفه واتباعهم من ذوى الايمان الضعيف واصحاب الهوى ، وعشان اللى بيلف ويدور فى المصطلحات وان الودائع اللى عند البنك دى مش قرض وده استثمار احب اوضح له ان قانونا الماده 726 مدنى بتنص على ان الوديعه البنكيه هى وديعه ناقصه وتعتبر قرضا ملزم البنك بردها للعميل ، والكلام ده قالوا استاذ القانون كله عبد الرزاق السنهورى فى كتابه ( الوسيط فى شرح القانون المدنى) ، وخد مثال كده بسيط على نشاط واحد محرم من انشطه البنوك وفكر فيه .... زمان كان فيه ربا اسمه ربا الجاهليه او ربا الديون واسمه المشهور ربا النسيئه ، كان العرب فى الجاهليه بيقرضوا بعض بزياده على اصل الدين (الفائده حاليا) وده لحد كده اسمه ربا الفضل، وعند ميعاد الاستحقاق يا اما بيتم السداد بالزياده المتفق عليها سلفا او بيحصل تعثر فبيطلب المتعثر مد اجل الدين وفى المقابل المقرض بيزيد فى الاموال المفروضه على اصل الدين نظير مد الاجل وده اسمه ربا النسيئه يعنى التاخير او الزياده ، ونسىء الشىء يعنى اخره او زاد فيه ،قيس على المعامله دى لما البنك بيقرض اى حد بياخد فائده على القرض (ربا) ولما بيحين ميعاد الاستحقاق وبيحصل تعثر للمقترض ، البنك بيعمل ايه !!!
اما انه بيعطيه قرض اخر عشان يعومه ويقدر من خلاله يسدد مجمل القروض بشروط وفايده جديده (ربا اخر ) او انه فى فتره التعثر بيعلى الفائده علشان يخلى المتعثر يسدد بسرعه وبعدها بياخد الاجراءات القانونيه ، قولى كده ايه الفرق بين المعاملتين !!!! وده نشاط واحد فقط ، الاصل فى الاسلام فى القروض انها بتراعى الاحسان والرفق بالمقترض مش التربح من وراء القرض زى البنوك الربويه ، وفى مره تانيه ان شاء الله هتكلم عن بقيه الانشطه المحرمه اللى بتعملها البنوك ، والاولى تطبيق الصيغ البعيده عن الربا زى المضاربه او المشاركه او المرابحه ، والمرابحه من اكتر الصيغ اللى بتشتغل بيها البنوك الاسلاميه وفى البنوك الاسلاميه كمان لازم اى حد يدقق فى عقد التأسيس وانه متوافق مع الشريعه الاسلاميه ولا لاء وكمان يتاكد من وجود هيئه رقابه شرعيه من العلماء المشهود لهم بالكفاءه والنزاهه ، وبالمناسبه الربا مش فى الديون بس ، الربا فى البيوع كمان زى واحده مثلا راحت تبدل دهبها القديم بدهب جديد ده اسمه ربا والصح انها تبيع الدهب القديم وتشترى بيه الجديد وربما حد يسئل طب وهو ايه الفرق بين المعاملتين وده اللى قالوه الكفره زمان انما البيع مثل الربا لان فيه شعره بسيطه بين الاتنين، وبعد ده كله يجى فسده العقول والضمائر واتباعهم يزينوا للناس ان ده استثمار ، والاسلام اكتر دين بيحس الناس على الاستثمار وان تكون المكاسب من تشغيل رؤؤس الاموال مش ان النقد يولد نقد زى الاقتصاديات الربويه
وانا هستعرض لكم ازاى واحد زى شيخ الازهر السابق سيد طنطاوى كان بيحرم فوائد البنوك لحد قبل ما يبقى شيخ ازهر وبعدها غير فتواه ، وفى التعليقات هستعرض رأى شيخ فاضل نحسبه من العلماء الثقات زى الشيخ جاد الحق وغيره من الشيوخ زى الشيخ عطيه صقر والشيخ عبد اللطيف حسن مفتى الديار المصريه 1982
ده رابط فتوى له عام 1989
https://www.kantakji.com/riba/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D9%81%D9%88%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%88%D9%83.aspx?fbclid=IwAR1mSJCwB7q5MTsPYPHC67DIJVHqaZTlvcuxOa_K9gXfeqN3j1RIX_8eGmE
معلش انا هتكلم تانى عن البنوك الربويه لان موضوع الربا ده خطير ومن افظع الكبائر المنهى عنها
وعشان الناس تعرف ان البنوك الربويه حرام شرعا قولا واحدا وده الاجماع ، وماحدش بيحل انشطه البنوك الربويه غير شيوخ العرصه والعرصه دى وظيفه زمان معروفه واتباعهم من ذوى الايمان الضعيف واصحاب الهوى ، وعشان اللى بيلف ويدور فى المصطلحات وان الودائع اللى عند البنك دى مش قرض وده استثمار احب اوضح له ان قانونا الماده 726 مدنى بتنص على ان الوديعه البنكيه هى وديعه ناقصه وتعتبر قرضا ملزم البنك بردها للعميل ، والكلام ده قالوا استاذ القانون كله عبد الرزاق السنهورى فى كتابه ( الوسيط فى شرح القانون المدنى) ، وخد مثال كده بسيط على نشاط واحد محرم من انشطه البنوك وفكر فيه .... زمان كان فيه ربا اسمه ربا الجاهليه او ربا الديون واسمه المشهور ربا النسيئه ، كان العرب فى الجاهليه بيقرضوا بعض بزياده على اصل الدين (الفائده حاليا) وده لحد كده اسمه ربا الفضل، وعند ميعاد الاستحقاق يا اما بيتم السداد بالزياده المتفق عليها سلفا او بيحصل تعثر فبيطلب المتعثر مد اجل الدين وفى المقابل المقرض بيزيد فى الاموال المفروضه على اصل الدين نظير مد الاجل وده اسمه ربا النسيئه يعنى التاخير او الزياده ، ونسىء الشىء يعنى اخره او زاد فيه ،قيس على المعامله دى لما البنك بيقرض اى حد بياخد فائده على القرض (ربا) ولما بيحين ميعاد الاستحقاق وبيحصل تعثر للمقترض ، البنك بيعمل ايه !!!
اما انه بيعطيه قرض اخر عشان يعومه ويقدر من خلاله يسدد مجمل القروض بشروط وفايده جديده (ربا اخر ) او انه فى فتره التعثر بيعلى الفائده علشان يخلى المتعثر يسدد بسرعه وبعدها بياخد الاجراءات القانونيه ، قولى كده ايه الفرق بين المعاملتين !!!! وده نشاط واحد فقط ، الاصل فى الاسلام فى القروض انها بتراعى الاحسان والرفق بالمقترض مش التربح من وراء القرض زى البنوك الربويه ، وفى مره تانيه ان شاء الله هتكلم عن بقيه الانشطه المحرمه اللى بتعملها البنوك ، والاولى تطبيق الصيغ البعيده عن الربا زى المضاربه او المشاركه او المرابحه ، والمرابحه من اكتر الصيغ اللى بتشتغل بيها البنوك الاسلاميه وفى البنوك الاسلاميه كمان لازم اى حد يدقق فى عقد التأسيس وانه متوافق مع الشريعه الاسلاميه ولا لاء وكمان يتاكد من وجود هيئه رقابه شرعيه من العلماء المشهود لهم بالكفاءه والنزاهه ، وبالمناسبه الربا مش فى الديون بس ، الربا فى البيوع كمان زى واحده مثلا راحت تبدل دهبها القديم بدهب جديد ده اسمه ربا والصح انها تبيع الدهب القديم وتشترى بيه الجديد وربما حد يسئل طب وهو ايه الفرق بين المعاملتين وده اللى قالوه الكفره زمان انما البيع مثل الربا لان فيه شعره بسيطه بين الاتنين، وبعد ده كله يجى فسده العقول والضمائر واتباعهم يزينوا للناس ان ده استثمار ، والاسلام اكتر دين بيحس الناس على الاستثمار وان تكون المكاسب من تشغيل رؤؤس الاموال مش ان النقد يولد نقد زى الاقتصاديات الربويه
وانا هستعرض لكم ازاى واحد زى شيخ الازهر السابق سيد طنطاوى كان بيحرم فوائد البنوك لحد قبل ما يبقى شيخ ازهر وبعدها غير فتواه ، وفى التعليقات هستعرض رأى شيخ فاضل نحسبه من العلماء الثقات زى الشيخ جاد الحق وغيره من الشيوخ زى الشيخ عطيه صقر والشيخ عبد اللطيف حسن مفتى الديار المصريه 1982
ده رابط فتوى له عام 1989
https://www.kantakji.com/riba/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%85-%D9%81%D9%88%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%88%D9%83.aspx?fbclid=IwAR1mSJCwB7q5MTsPYPHC67DIJVHqaZTlvcuxOa_K9gXfeqN3j1RIX_8eGmE