2017-08-18

اختيار الشركات ذات النمو السريع ام الشركات ذات الارباح العاليه !

بسم الله الرحمن الرحيم
  • لو حضرتك من محبى التحليل المالى وعايز تشترى سهم فى شركه معينه ، يا ترى هتختار الشركه ذات الارباح الاكبر ولا الشركه ذات معدل النمو الاكبر ؟
الحقيقه من المشاكل الكبيره اللى بتقابل المتداولين فى اسواق المال هو السؤال اللى انا طرحته وللاسف ان هناك بعض المنتسبين للتحليل المالى بيضللوا الناس بمعلومات خاطئه زى الاعتماد فقط على استخدام مكرر الارباح ، ومن الحاجات اللى تسغرب لها انك تلاقى واحد مهندس او دكتور بيتكلم فى التحليل المالى وكأن التحليل المالى هو بس كلمتين عن القوائم الماليه او مكرر الارباح وصدق الله العظيم على كده ، وما يعرفوش ان التحليل المالى ده علم كبير وله جامعات خاصه لتدريسه ، واننا تعبنا  فى جامعتنا فى دراسه العلم ده واستخلاص نتائج ماحدش غيرك كدارس يعرفها بمجرد النظر الى القوائم الماليه والتحليل الافقى او الرأسى لها او ربط بعض النسب الماليه بمجالات عمل الشركات لستخلص منها  بعض النتائج سواء كانت خاصه باداء الشركه المهنى او باداء الاداره نفسها من حيث الكفاءه وحتى الادارات الدنيا سواء الخاصه بالانتاج او التسويق او الحكم الصحيح على اداء سهم الشركه لو كانت مطروحه للتداول
لو سئلت حضرتك حد من الناس دى السؤال اللى فات هتلاقيه جاوب الاجابه المتداوله والعاميه واختار الشركه اللى بتحقق ارباح اكتر فى الوقت الحالى دون تقييم حقيقى وموضوعى لبناء رأى سليم
لو فرضنا بمثال عملى ان عندنا شركتين الاولى مكرر الارباح بتاعها 20 مره ومتوقع لها نمو خلال الخمس سنوات القادمه بمقدار 12%  والشركه التانيه مكرر ربحها 30 مره ومتوقع لها نسبه نمو 40% خلال الخمس سنوات القادمه ،  والشركه الاولى بتحقق ارباح اعلى من الشركه الثانيه فى الوقت الحالى ايهما تختار ؟
اى واحد بدون تفكير هيختار الشركه الاولى بما انها تحقق ارباح اعلى ومكرر ربحيتها اقل فى حين اللى بيفهم تحليل مالى كويس هيختار الشركه التانيه ذات معدل النمو الاعلى وهنا بنطرح سؤال مهم يا ترى مكرر الارباح لوحده حكم صحيح على اداء الشركات او معيار مناسب لوحده للاختيار بين الشركات ؟
الاجابه طبعا لاء لان مكرر الربح  P/E محتاج تعرف حاجه جنبه اسمها PEG RATIO تقدر تقول عليها ببساطه انها نسبه مكرر الارباح معدله بنسبه النمو المتوقع ، فما ينفعش ابدا انك تبص لمكرر الارباح لوحده دون النظر الى نسبه النمو المتوقع والا نظرتك هتكون نظره خاطئه وهتكتشف ان القصه مختلفه خالص
 PEG RATIO= مكرر الارباح / معدل النمو المستقبلى المتوقع
وفى المثال السابق : الشركه الاولى PEG لها = 20/12=1.66
الشركه الثانيه PEG لها = 30/40= 0.75
وبالتالى كلما قلت نسبه PEG كلما كان سهم الشركه افضل لتحقيق ارباح مستقبليه تتخطى ربما الثلاث اضعاف كما فى المثال السابق ، ايضا نسبه PEG تخبرنا فى المثال السابق ان سعر السهم اكبر من نسبه نموارباحه مما يعنى ان هذه الشركه تنمو ببطىء وفى المقابل نسبه PEG للشركه الثانيه تعنى ان سهمها اقل من قيمته الحقيقيه وان مرشح للصعود مستقبلا
وقد يتم مقارنه نسبه PEG مع الواحد الصحيح فاذا كانت نسبه PEG اكبر من الواحد فربما يعنى ذلك ان تقديرات السوق للنمو اعلى من المتوقع ، او ان سعر السهم يتداول اعلى من قيمته نتيجه لزياده الطلب علىه
اما ان كانت نسبه PEG اقل من الواحد الصحيح ، فربما يعنى ذلك ان تقديرات السوق للنمو اقل من المتوقع او ان سعر السهم يتداول اقل من قيمته الحقيقيه
طبعا خلينا نقول ان تقدير معدلات النمو المستقبليه  بتنطوى على مخاطر كتيره من اهمها تقلبات الاسواق نفسها والتحديات اللى بتواجه الشركه او الصناعه اللى بتنتمى لها هذه الشركه او حتى طريقه المحللين نفسهم فى تقدير نسب النمو لكن رغم ذلك يظل مقياس مهم ومفيد جدا للحكم والمقارنه بين الصناعات او الشركات وبعضها البعض
  • الحقيقه ان "بيتر لينش" وهو مدير صندوق ماجلان واللى حقق للصندوق بتاعه ارباح قدرت ب 30 ضعف خلال 13 سنه من عام 1977-1990 هو رائد هذه المدرسه بالتركيز على الشركات ذات النمو السريع عكس ما كان يتبعه غيره من مدراء الصناديق الاخرى
وربما وضع ما يشبه القاعده وهى بسيطه فى حد ذاتها لكنها ثمينه لمن يعمل بها
"  عليك بشراء اسهم الشركات ذات النمو السريع ما دام مكرر الربح يقل عن مستوى النمو "
وعليه فقد كان يعتبر ان مكرر ربح لشركه معينه يعادل نصف نموها المتوقع  هى فرصه نادره لا يجب تفويتها
  • والخلاصه ان كنت من محبى التحليل المالى فى انتقاء اسهم الشركات فعليك اختيار الشركات ذات النمو السريع والمرتفع حتى وان كان مكرر ارباحها يبدوا عاليا الان عن الشركات التى تحقق ارباحا حاليه ولا تمتلك فرص النمو بشكل كافى ففرص النمو المستقبليه تنعكس على تحقيق الارباح وهو ما سيؤثر ايجابا فى خفض مكرر الارباح مستقبلا واسئلوا حاليا شركات مثل تسلا الامريكيه فى صناعه السيارات (اكبر الشركات الامريكيه فى صناعه السيارات من حيث القيمه السوقيه 60 مليار دولار) او حتى شركات اوبر وتويتر فهذه الشركات حاليا تحقق خسائر ولا حتى تهتم بتخفيض هذه الخسائر فى مقابل تعظيم القيمه السوقيه للمنشأه مستقبلا
  • ملحوظه : بمناسبه الحديث عن التحليل المالى وانه لا يصح فيه ان يتكلم دكتور او مهندس او حتى غير دراس له هو ليس من قبيل التقليل من الشان ولكن من المأسى ان تجد مثلا البعض من هؤلاء يحدثونك عن شركه تجاريه تمتلك اصولا ثابته كثيره ويعظمون من عبقريه اداره الشركه فى هذه النقطه باعتبار انها قادره على سداد الالتزامات طويله الاجل او للتعبير عن كفاءه الشركه فى استخدام اصولها لتوليد مبيعات ، وهو كلام من باب الحفظ وليس الفهم ، فالسؤال هنا ما علاقه شركه تجاريه بان يكون لها رصيد كبير من الاصول الثابته ؟ ولا حاجه
 كقاعده عامه يعرفها الدارسون للتحليل المالى ان اقتناء الاصول الثابته او المخرون لابد له ان يتماشى مع حجم النشاط نفسه وبالتالى لما تلاقى مخزون او اصول ثابته كتيره عند شركات تجاريه لازم تعرف ان الشركه عندها مشكله ، عكس مثلا الشركات الصناعيه زى شركات انتاج الحديد لازم يكون عندها اصول ثابته كتير و مخزون لملائمه حجم النشاط اللى بتعمل فيه لان حجم الاصول ده بيدخل بشكل مباشر فى عمليه الانتاج ، عرفنا ايه الفرق!